sobota 8. listopadu 2014

Systém

Jak člověk jednou je, tak tomu neuteče.
Narodíte se, nafasujete číslo a už se vezete.
Jestli to nějací křováci v buši nemají o chlup lepší.

Banky
Tak nějak jsem se dopracovala k tomu, že jsem si zamlada pořídila byt na hypotéku. Po pětileté fixaci u jednoho relativně normálního bankovního ústavu mi bylo doporučeno refinancování u "tenkrátještě" Volksbank.
Až potud nebyl žádný problém, všechno šlapalo, poslušně jsem platila úroky i poplatky za vedení úvěrového účtu. Pak z Volksbank byla najednou Sberbank a začala sranda.
Vzhledem k tomu, že se mi na "stará kolena" podařilo sehnat ženicha, jsem se provdala a zároveň s touto událostí došlo i ke změně příjmení. Jak jistě víte, znamená to spoustu vyřizování po všech čertech. Přiznám se, že dodnes mi semtam chodí pošta na mé dívčí jméno.
Jednou z institucí, kde jsem se byla ke vdavkům a novému jménu přiznat byla i ona banka.
Předložila jsem nový občanský průkaz, paní za přepážkou zaznamenala změny do systému a požádala mě o moji platební kartu. Tu jsem s trochou váhání předala a čekala, co se bude dít. Paní kartu přestřihla a oznámila mi, že nová karta bude k vyzvednutí za týden. Chvilku jsem na ni nevěřícně hleděla a po nalezení slov jsem se optala, čím mám mezitím platit. Paní, co mi přestřihla kartu odpověděla, že neví, ale že si můžu vybrat hotovost na přepážce. Na to já odvětila, že za výběr na přepážce si banka samozřejmě ale účtuje poplatky. Paní povídá, že ano.
Musím zmínit, že mám souběžný účet s kartou u jiné banky, za který neplatím žádné poplatky, tudíž jsem onu kartu ani nepotřebovala a rovnou paní řekla, ať mi žádnou novou ani nevyhotovují, ale věřím tomu, že je spousta jedinců, kteří jsou pak nuceni hotovost skutečně vybrat a platit tak zbytečné poplatky.

O pár šedivých vlasů později se nám poštěstilo našetřit dostatek peněz a dopracovat se k předčasnému splacení hypotéky u výše uvedeného ústavu.
Stavila jsem se na pobočku ve Vaňkovce, abych získala potvrzení o celkové výši dlužné částky a data, dokdy má být částka poukázána. Měla jsem pocit, že je to zřejmě nestandardní žádost, koukali na mě trochu nejistě. Situace si vyžádala návštěvy dvě, ale aspoň jsem si odnášela dokument s informací, že celá částka má být splacena do 19.10. Trochu (trochu více) mě naštval pohyb na účtu, kdy jsem zjistila, že si za uvedený, zřejmě nadlidský výkon, banka strhla 750,-. Kontrolou sazebníku jsem zjistila, že bohužel oprávněně, nicméně bych očekávala alespoň upozornění od zaměstnanců pobočky.
V pondělí 13.10. mi v e-mailové schránce přistála žádost o urgentní volání pobočky (na mobil se paní dovolat nemohla, v lese nemáme signál). Volám tedy zpět a dozvídám se, že onen vystavený dokument byl vystaven chybně a částka nemá být splacena do 19.10, nýbrž do 12.10. Což bylo den předtím. Zatmělo se mi před očima a asi jsem paní na telefonu seřvala.
Peníze jsme samozřejmě měli, ale doposud na různých účtech, nebyly tudíž k dispozici ke stržení bankou. Tak jsme to rychle naposílali a banka si postrhávala, co uznala za vhodné.


S paní jsem si vyměnila ještě několik e-mailů a na můj poslední dotaz, zda si mohu potvrzení o splacení a potvrzení o zrušení vinkulace pro katastr vyzvednout na jakékoliv pobočce, mi už bohužel nepřišla žádná odpověď.
V dalším týdnu jsem pak při návštěvě Zlína skočila na pobočku Sberbank zrušit nenáviděný účet, aby je náhodou nenapadlo ještě si strhnout stopáďo za vedení.
Musím přiznat, že osazenstvo Zlínské pobočky působilo mnohem mileji, starostlivěji a profesionálněji než banda ve Vaňkovce, ale možná už mám předsudky. Účet byl bez problémů zrušen, a zbylé peníze v pořádku poukázány na můj běžný účet. Bohužel pro potvrzení budu nucena objevit se znovu ve Vaňkovce. Což jsem o nějaký ten pátek později učinila.
První, co jsem zjistila, bylo, že ona paní, se kterou jsem si mailovala a volala a tak různě, už na pobočce nepracuje. Trochu se mi ulevilo, boží mlýny a tak. Nicméně nová paní nemohla k mému případu najít žádné potvrzení, ani informace. Nakonec se dovolala na centrálu, kde zjistila, že potvrzení sice mají, ale nenaskenovali ho do systému. Paní (teď už i vedoucí pobočky) mě zatím poslaly na prohlídku Vaňkovky, že to mezitím zajistí. Vrátila jsem se po chvíli zpět a celá pobočka na mě nešťastně kouká, že pro mě bohužel mají špatnou zprávu, že to bude až za tři hodiny. Zřejmě jsem se mezitím naučila budhistické vyrovnanosti, tak mě ta zpráva nijak nevykolejila. Tou dobou již budu na cestě domů, tak jsem se tedy optala, zda si mohu dokument vyzvednout na Zlínské pobočce. To prý je možné, že to tam tedy přepošlou a ihned mi dají vědět.
Od této akce zatím uběhly "teprve" 4 dny, nové informace zatím nemám žádné.




Žádné komentáře:

Okomentovat